سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کاربرد ساندویچ پانل در نمای ساختمان

ساندویچ پنل در نمای ساختمان

 

کاربرد ساندویچ پانل در نمای ساختمان یکی از موارد بی شمار استفاده از این ماده در صنایع مختلف می باشد.

از لحاظ طرز قرار گیری در نما، المانهای مختلف تشکیل دهنده بناها را می توان در سه لایه پشت سرهم به ترتیب زیر بیان کرد:

1- قاب فولادی اصلی، که ستونها، تیرهای اصلی و بادبندها را در بر می گیرد.

2- فولاد کمکی شامل تیرریزی و ریلهای جانبی است.

اعضای فولاد کمکی در ساختمان دارای سه هدف می باشند.

  • تکیه گاه بودن برای پوشش
  • انتقال بار واردشده بر پوشش به قاب اصلی
  • گیرداری اضافی برای اعضای فولادی اصلی فراهم خواهد کرد.

 

3- جهت پوشش روی سقف و دیوارها می باشد.

کارکرد این پوشش را می توان در موارد زیر بیان کرد:

  • جداکردن فضاهای داخلی و بیرونی ساختمان
  • انتقال بار ساختمان به فولاد کمکی
  • بالابردن گیرداری فولاد کمکی
  • عایق بندی گرمایی و صوتی
  • جلوگیری از گسترش آتش سوزی
  • هوابندی ساختمان

 

ساندویچ پانل های سقفی:

از ساندویچ پانلهای سقفی برای مواردی که سقف باید سبک باشد، استفاده می شود. به همین منظور، سقف باید شیب دار ساخته شود. لازم به ذکر است که شیب می توان بسیار کم باشد حتی در برخی سیستم ها شیب یک درجه می باشد. ساندویچ پانل های سقفی در کارخانه ها با توجه به ابعاد ساختمان ساخته می شوند.

دو سر و کناره های هر پانل به گونه ای آماده می شوند که درزهای آب بند و محکمی را بتوان به راحتی در محل، اجرا کرد. پانلها به فریم بندی زیرین متصل می شوند. غالبا این فریم ها تیرریزی از پروفیل های فولادی می باشد. پیچهای مته ای خودرو باعث اتصال فریم ها می شود.

لبه پانلهای سقفی و جزئیات آن با قطعات کاربردی دیگر که توسط همان تولید کننده ساخته شده، همچون بازشوها، آبروهای کناره و پنجره های سقفی سازگار می باشد.

 

[caption id="attachment_916" align="aligncenter" width="1024"]کاربرد ساندویچ پانل در نمای ساختمان کاربرد ساندویچ پانل در نمای ساختمان[/caption]

 

مشخصات فنی ساندویچ پانل سقفی:

سیستم های ساندویچ پانل سقفی به صورت زیر تقسیم می شود:

1- پانل های پیچ پیدا:

پانل های پیچ پیدا که برجستگی های سطح مقطعشان به شکل پله های ذوزنقه ای است و همچنین در آنها ورق بیرونی در کنار و انتهای پانل، طول بیشتری نسبت به ورق زیرین دارد. این پانل ها برای سقفهای دارای شیب 4 درجه و بیشتر مناسب هستند که با روش همپوشانی کناری و همپوشانی انتهایی قرار دارند.

2- پانل های پیچ مخفی:

پانل های پیچ مخفی که در سقف های با شیب تا 1 درجه می توانند استفاده شوند، پروفیلی دارند که به گونه ای طراحی شده که دارای اتصال مخفی باشند. درزهای کناری در سطح مقطع این پانل ها در روی تاجهای مقطع تعبیه شده است. باتوجه به این امر این پانل ها همپوشانی کناری به صورت پانل های پیچ پیدا ندارند.

مناسب تر است این پانل ها از تاج شیروانی تا پایین شیب شیروانی یک تکه باشند تا از همپوشانی انتهایی نیز جلوگیری شود.

 

ساندویچ پانل های دیواری:

از ساندویچ پانل ها در دیوارها و همچنین نمای ساختمان نیز استفاده می شود. ساندویچ پانل های دیواری در دو جهت خواب عمودی یا افقی به کار برده می شوند.

پروفیل سطح خارجی می تواند به اشکال زیر باشد:

  • ذوزنقه ای
  • شانه ای
  • شطرنجی
  • صاف

در ساندویچ پانل های دیواری اکثرا پیچ مخفی هستند.

 

مشخصات پانل های دیواری:

ضخامت فلز ساندویچ پانل دیواری، در ورقهای خارجی فولادی یا آلومینیومی  0.5 تا 0.7 میلیمتر است.

ضخامت پانل با توجه به ظاهر پروفیل ورق خارجی و همچنین نوع عایق، از 40mm تا 100mm می باشد. کمترین ضخامت پانل، متناظر با عبوردهی گرمایی 0.45 وات بر مترمربع درجه است. هسته های ضخیمتر، عملکرد گرمایی بهتری به ارمغان آورده، مقاومت مکانیکی و سختی بیشتری را به وجود می آورد.

عرض ساندویچ پانلهای دیواری در اندازه های مختلفی در بازه 30 تا 120 سانتی متر تولید می شوند. ساندویچ پانل های با هسته پلی یورتان تزریق شده، معمولا تا 10 متر و حتی بیشتر هم تولید می شوند.

 

پوشش در ساختمان به غیر از سقف و نما معمولا شامل اجزای دیگری چون پنجره ها، نورگیرها، هواکش ها و آبروها هم خواهد بود. نکته قابل توجه این است که طراحی بهینه سازه ساختمان، آن قدر که به تک تک اجزای بالا بستگی دارد، به اندرکنش آنها هم بستگی دارد. به این ترتیب طراحان باید برای طراحی سازه همه ی اجزا را باهم در نظر بگیرند.